Beweegkroade

De Beweegkroade is een beweegprogramma dat is ontwikkeld om basisschoolleerlingen tijdens de pauzes meer in beweging te krijgen. Gedurende de module worden leerlingen gestimuleerd om zelfstandig spellen uit te voeren en wordt een aantal leerlingen uit groep 7 en/of 8 opgeleid tot junior spelbegeleider. Zij helpen jongere leerlingen (groep 1 t/m 4) bij het spelen van verschillende spellen. Na afloop van de module kunnen de leerlingen uit de bovenbouw (groep 5 t/m 8) zelfstandig spellen uitvoeren met behulp van de spelkaarten en kunnen de junior spelbegeleiders de jongere leerlingen begeleiden. Junior spelbegeleiders ontvangen hiervoor een certificaat. Zo wordt de pauze zowel tijdens als na de module actiever voor alle leerlingen.

Onderbouw

Bij de onderbouw ligt de focus op spelenderwijs leren en ontdekken. De jongste leerlingen krijgen tijdens de pauzes begeleiding van junior spelbegeleiders, waardoor ze gestimuleerd worden om actief deel te nemen aan verschillende beweegactiviteiten. Dit zorgt niet alleen voor meer beweging, maar draagt ook bij aan sociale vaardigheden, samenwerken en het ontwikkelen van zelfvertrouwen.

In de eerste weken van de module volgen de junior spelbegeleiders een mini-opleiding waarin ze leren hoe ze spellen kunnen uitleggen en begeleiden. Ze worden voorbereid op hun rol als begeleider en oefenen onder toezicht van een ervaren begeleider. Vervolgens starten de eerste spelmomenten, waarbij de junior spelbegeleiders steeds actiever betrokken worden. In het begin krijgen ze nog ondersteuning, maar naarmate de weken vorderen nemen zij de leiding over.

Vanaf de vijfde week van de module begeleiden de junior spelbegeleiders zelfstandig de onderbouwleerlingen tijdens de pauzes. Ze helpen bij het opstarten van de spellen, zorgen ervoor dat alle leerlingen betrokken blijven en dragen bij aan een positieve en energieke pauze. Aan het einde van de module ontvangen zij een certificaat als erkenning voor hun inzet en vaardigheden. Hierdoor kunnen zij ook na de module een actieve rol blijven spelen in het begeleiden van de jongste leerlingen.

 

Bovenbouw

Voor de bovenbouw ligt de nadruk op zelfregulering, zodat leerlingen zelfstandig spellen kunnen uitvoeren. Na de opleiding van de junior spelbegeleiders leren de bovenbouwleerlingen hoe zij de spelkaarten kunnen lezen, de bijbehorende filmpjes kunnen bekijken en de spellen zelfstandig kunnen spelen. De eerste weken van de module worden besteed aan het aanleren van deze vaardigheden, waarbij begeleiding wordt geboden om de leerlingen hierin wegwijs te maken.

Zodra de bovenbouwleerlingen voldoende vertrouwd zijn met de werkwijze, voeren zij zelfstandig spellen uit tijdens de pauzes. De junior spelbegeleiders blijven hierbij een ondersteunende rol spelen door jongere leerlingen te begeleiden en ervoor te zorgen dat de spellen soepel verlopen. Dit zorgt ervoor dat de schoolpauzes niet alleen actiever worden, maar dat leerlingen ook verantwoordelijkheid leren nemen en samenwerken aan een sportieve schoolomgeving.